עוסק מורשה הוא עצמאי שהיקף ההכנסות שלו נכון ל-2020 הוא מעל 100,491 ₪ בשנה. עם זאת, ישנן מקצועות (לרוב מקצועות חופשיים כמו אדריכלות, ראיית חשבון, רפואה והנדסה) שהעוסקים בהם מחויבים להירשם כ"עוסק מורשה" ללא תלות ברמת ההכנסה שלהם.
לעוסק מורשה יש משמעות הן מבחינת המס והן מבחינת החובות:
המס – עוסק מורשה משלם מס על הרווח השנתי בסוף השנה, כאשר המס השולי המקסימלי ע"פ מדרגות המס הוא 48%. כאשר מוסיפים לכך את התשלומים למוסד לביטוח לאומי – המס יכול להגיע לגובה של כ-65%.
החובות – אם לעסק שבעליו מוגדר כעוסק מורשה יש חובות הם נרשמים ע"ש בעל העסק, כך שיש סכנה שיהיו לכך השלכות כלכליות עליו ועל נכסיו (הבית, הרכב, קרן הפנסיה וכו'). המשמעות היא שבעל העסק משלם את המחיר הכלכלי בעצמו במידה וקורה משהו לעסק (למשל תביעה של צד ג')
אם אתם רוצים לחסוך בתשלום המס, להבטיח את עצמכם במקרה של חובות, לגייס משקיעים לעסק או רוצים להשקיע מהרווחים הצפויים חזרה בעסק - כדאי שתשקלו את פתיחת העסק כחברה בע"מ. למשל, חברה בע"מ משלמת רק 25% מס ובמקרה של חובות הבעלים אינם נושאים באחריות.
עם זאת, כדי לעשות זאת בחוכמה כדאי שתתייעצו עם רואה חשבון או מומחים להנהלת חשבונות
אם אתם מתכננים לפתוח את העסק העצמאי הראשון שלכם – מומלץ שתוגדרו ברשויות השונות בתור עוסק מורשה. זה לא רק זול, קל ומהיר הרבה יותר, אלא גם דורש מכם הגשת דו"חות לרשויות השונות שמיד נפרט לגביהם. חשוב לזכור שניתן להיעזר ברואה חשבון כדי להגיש את הדו"חות הנ"ל, כך שהגדרה שלכם בתור עוסק מורשה חוסכת לכם הרבה כאבי ראש, זמן וכסף.
איך עושים את זה בירושלים? לפניכם כל התשובות. חשוב לזכור שניתן לפנות לרואה חשבון שמתמחה בהנהלת חשבונות בירושלים כדי שיעשה זאת עבורכם, כך שתימנעו מטעויות הן בשלב פתיחת התיק והן במהלך חיי העסק (למשל בהגשת דוח"ות למס הכנסה, התנהלות מול הרשויות ועוד).
המדריך הזה מיועד למי שמעוניין לעשות זאת באופן עצמאי. שימו לב – אם בחרתם לעשות זאת באופן עצמאי עליכם להגיע פיזית למשרדיים השונים. שליחת שליח או מיופה כוח אינה קבילה.
כדי לפתוח תיק במע"מ בתור עוסק מורשה בירושלים עליכם להצטייד ב-3 מסמכים:
תעודת זהות של בעל העסק כולל הספח
אישור קיום חשבון בנק. ניתן לעשות זאת באמצעות צילום של צ'ק מבוטל או אישור מהבנק. במידה ולבעל העסק חשבון בנק בשותפות עם אדם אחר (בן/בת זוג, שותף עסקי וכו'), עליו להיות נוכח במעמד פתיחת התיק ולחתום על טופס שבו הוא מביע את הסכמתו.
מסמך מזהה על הנכס שבו נמצא העסק. למשל, חוזה שכירות חתום במידה והעסק נמצא בנכס שכור, חשבון ארנונה או חשמל ע"ש בעל הנכס במידה ומדובר בנכס בבעלותכם/בבעלות בני משפחתכם.
כמו כן, במשרדי מע"מ בירושלים (פרטים מיד) תדרשו למלא טופס בן 4 חלקים:
החלק הראשון כולל פרטים אישיים ופרטים על הנכס. למשל, שם העוסק המורשה, מספר תעודת הזהות שלכם, כתובת המגורים שלכם, טלפון שלכם ושל העסק, שם העסק וכתובת העסק.
החלק השני מתרכז בעסק עצמו ובו תדרשו לפרט את תחום העיסוק של העסק, את מחזור העסקאות השנתי הצפוי ועוד.
החלק השלישי כולל פרטים על תאריך פתיחת העסק
החלק הרביעי כולל אישור על נכונות הפרטים באמצעות חתימה ותאריך
כתובת – כנפי נשרים 66 (בית כנפי האלה), ת.ד. 34014 מיקוד 91340
טלפון – 074-7619848 או *9848
פקס - 076-8094014
שעות קבלת קהל – ימים א ו-ה בשעות 08:30-13:00, ימים ב ו-ד בשעות 08:30-13:00 ו-15:00-18:00
עסק שמוגדר כעוסק מורשה חייב להוציא חשבונית מס. לכן, אם רוב ההוצאות שלכם צפויות להיות מורכבות בעיקר מחשבוניות מס ולא מהוצאות שלא יכולות להתקזז במע"מ (למשל תשלום ארנונה) – יש לכם יתרון.
במקרים אלו סכום המע"מ שלא קוזז מתווסף לסכום ההוצאה, כך שהרווח שמחושב לצורך תשלום המס נחשב נמוך יותר ובהתאם תשלום המס. לפרטים נוספים מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או הנהלת חשבונות בירושלים.
שימו לב – עוסק מורשה למעשה משלם מס ערך מוסף פעמיים: פעם אחת בהתאם למחזור העסקאות שלו ופעם שנייה בהתאם לעסקאות שביצע (מס הערך המוסף שגבה מהלקוחות שלו). כמו כן, הוא משלם מע"מ תשומות, כלומר מס ערך מוסף על ההפרש בין הרכישות וההוצאות השוטפות שלו.
מתלבטים אם זה משתלם לכם או שכדאי להיות מוגדרים כעוסק פטור? צרו קשר עם רואה חשבון או עם מומחים להנהלת חשבונות בירושלים
כדי לפתוח תיק כעוסק מורשה במשרדי מס הכנסה בירושלים תדרשו למלא את טופס 5329. טופס זה כולל פרטים אישיים והצהרה שלכם על מקורות הכנסתכם. טופס זה מחולק ל-3 חלקים:
החלק הראשון כולל פרטים אישיים שלכם: שם, טלפון, מצב משפחתי, כתובת מגורים וכו'.
החלק השני כולל פרטים על העסק כמו תאריך פתיחה, מחזור עסקאות צפוי, מספר עובדים וכו'.
החלק השלישי הוא אישור נכונות הפרטים באמצעות שם וחתימה שלכם
כנפי נשרים 66 טלפון – 02-6545111
יפו 236 טלפון 02-5019222
כדי לפתוח תיק כעוסק מורשה במוסד לביטוח לאומי עליכם למלא את טופס 6101. טופס זה מחולק ל-4 חלקים:
החלק הראשון כולל את הפרטים האישיים שלכם
החלק השני כולל דיווח על מצבכם המקצועי (שכירים, סטודנטים, מובטלים וכו') בשנים האחרונות וכן את רמת הכנסתכם בכל עיסוק
החלק השלישי כולל פירוט לגבי עבודתכם בעסק. למשל, כמה שעות עבודה אתם צפויים להקדיש לו, מה תהיה הכנסתכם הצפויה ועוד.
החלק הרביעי הוא אישור נכונות הדברים באמצעות שם וחתימה
בן שטח 4
בן סירא 6
בר לב 16
לכל הסניפים האלה יש מספר טלפון אחיד - 02-6755633
מומלץ לפתוח את התיקים ברשויות השונות כחודש לפני פתיחת העסק מסיבה אחת – לרשויות השונות לוקח כחודש לאשר את הטפסים. שימו לב – כל רשות תשלח לכם מסמכים אחרים באופן הבא:
יישלח אליכם מכתב שיאשר פתיחת תיק ופנקס דיווח דו-חודשי או חד-חודשי (תלוי בהיקף ההכנסות השנתיות הצפויות שלכם) .חשוב לזכור שדיווח למס ערך מוסף יש לבצע תוך 15 יום מתום התקופה המדווחת. למשל, אם תקופת הדיווח היא חודשיים הדיווח נערך בהתאמה פעם בחודשיים, כך שיש להגיש את הדיווח למע"מ תוך 15 יום מסיום תקופה זו. עם זאת, דיווח מקוון ניתן לבצע תוך 19 יום מתום התקופה המדווחת.
יישלח אליכם מכתב המאשר פתיחת תיק עצמאי ופנקס מקדמות. את המקדמות יש לשלם בהתאם אחוז שנקבע לתחום העיסוק שלכם. הדיווח למס הכנסה יהיה כל חודש או חודשיים בהתאם לאופי ולגודל של העסק שלכם.
תישלח אליכם דרישת תשלום ומכתב שמפרט את התשלום החודשי שעליכם לשלם
את הדו"חות למס ערך מוסף יש להגיש בבנק (כולל בנק הדואר) או באמצעות מיופה כוח של רשות המיסים. חשוב לזכור שהדיווח חייב להתבצע בזמן ולהיות אותנטי אחרת מסתכנים בסנקציות. למשל, כל איחור בהגשת הדו"ח יכול לגרור קנסות, הוספה של הפרשי הצמדה וריביות לתשלום ובמקרים של איחורים חוזרים ונשנים אפילו כתב אישום! בנוסף, דיווח כוזב יכול לגרור שימוש באמצעי ענישה מצד רשות המיסים.
חשוב לזכור שחובה לדווח למע"מ גם אם לא הייתה פעילות עסקית כלשהי בתקופה המדווחת (דו"ח אפס). עם זאת, במידה והעסק מגיש דו"ח אפס במשך 2 תקופות דיווח רצופות – ניתן לפנות למשרדי המע"מ לצורך הקפאת הדיווח.
זקוקים לעזרה? פנו אלינו