מה זה טופס 106 ולמה חשוב לשמור אותו?
טופס 106 הוא טופס שבו מפרט המעביד לעובד על המשכורות שקיבל בשנת המס האחרונה, כלומר זהו ריכוז של תלושי השכר שהעובד קיבל מהמעביד באותה שנה כולל הניכויים השונים: ניכויים למס הכנסה, ניכויים לביטוח לאומי, ניכויים למס בריאות, ניכויים לקרנות פנסיה, גמל והשתלמות וכו'.כמו כן כולל הטופס את פרטי העובד המלאים לרבות כתובת, נקודות הזיכוי המגיעות לו ועוד, כך שיש לו תפקיד כפול:
הוא מהווה אסמכתא חוקית לעובדה שהעובד עבד בשנת המס הספציפית אצל המעביד.
הוא מהווה אישור נלווה לטופס בקשה להחזר מס שמוגש ע"י העובד למס הכנסה.
לכן, חשוב לשמור את הטופס כי יש לו משמעות כלכלית, למשל לצורך חישוב ותק לפנסיה. עם זאת, אין להאיץ במעביד להנפיק את הטופס אלא במידה ולא קיבלתם אותו בזמן (עד חודש אפריל בשנת המס הבאה). הסיבה לעיכוב היא שלעיתים יש לבצע בו התאמות, תיקונים ותיאומים שלוקחים זמן. חשוב לדעת שהגשת הטופס ע"י המעביד לעובד היא חובה חוקית.
למה חשוב לשים לב?
בראש ובראשונה יש לוודא שהפרטים האישיים שמופיעים בטופס נכונים לרבות נקודות הזיכוי המגיעות לכם. כדי לוודא זאת מומלץ להיכנס למחשבוני שכר באינטרנט ולבדוק בהתאם למצב המשפחתי, במיוחד אם הוא השתנה בשנה החולפת.
לאחר מכן מומלץ לוודא דבר נוסף - שהמשכורות שנרשמה בטופס כמשכורת שנתית (סעיף 158) זהה לסכום כל תלושי השכר בשנת המס החולפת. במידה ונעשו הפרשות לקרן פנסיה - יש לבדוק שהסכומים בטופס 106 זהים (סעיף 045) לאלו שמופיעים בדו"ח הפנסיה השנתי
ולסיום – יש לוודא התאמה בין הסכום שהתקבל כמשכורת לבין ההכנסה המובטחת (סעיף 244), כלומר הכנסת הבסיס שאינה כוללת תנאים סוציאליים (בונוס, משכורת 13 וכו'). אם ההפרש גדול מדי רצוי לבדוק את הנושא מול המעביד ובמקרה הצורך – מול הנהלת חשבונות באזור מגוריכם (למשל הנהלת חשבונות בירושלים אם אתם גרים/עובדים באזור זה).
שימו לב - במידה ואתם עובדים במספר מקומות עבודה יש לוודא שאתם מקבלים טופס 106 מכל המעסיקים. למזלכם טופס 106 תמיד נראה אותו הדבר כולל הסעיפים השונים, כך שאתם לא צפויים להיתקל בבעיות מיוחדות. אם בכל זאת נתקלתם בבעיה ואתם מאיזור ירושלים, צרו קשר עם משה כהן, מנהל חשבונות בירושלים וננסה לעזור.