נתחיל מהסוף – פתיחת עסק לא צריכה להיות עניין מורכב. עליכם לדעת את העקרונות הבסיסיים בתחום הנהלת החשבונות וזהו. לפניכם 8 הצעדים הבסיסיים הנדרשים בתחום זה למי שמעוניין לפתוח עסק.
צעד זה נחשב קל כי כל שעליכם לעשות הוא פשוט - לפנות למשרד המע"מ הקרוב למקום מגוריכם ולקבל מספר עוסק בהתאם להכנסה הצפויה: עוסק מורשה או עוסק פטור. חשוב לזכור שמכיוון ש"עוסק מורשה" מנפיק חשבוניות מס, ניתנת לו הזכות לקזז את המע"מ ששילם עבור ההוצאות העסקיות.
גם כאן הפעולה פשוטה – ניגשים למשרד השומה הקרוב למקום מגוריכם, פותחים תיק ומקבלים שני אישורים: "אישור על ניהול תיקים" ו- "פטור מניכוי מס במקור". מומלץ לעשות שני דברים:
לסרוק את האישורים הנ"ל כדי שהם יהיו זמינים למשלוח במייל לכל דורש
לרשום הערה קבועה בחשבוניות שלכם המעידה על ניכוי מס במקור.
אמנם הפעולה הזו נחשבת שלעצמה פשוטה (ניגשים למשרדי הביטוח הלאומי הקרובים אליכם ופותחים תיק), אבל החישוב של התשלומים למוסד לביטוח לאומי הוא לרוב עניין מסובך. לכן, אנחנו ממליצים ליצור קשר כאן עם מנהל חשבונות שמתמחה בנושא לצורך קבלת פרטים נוספים.
אופן גביית התשלום הוא פועל יוצא של סוג העסק כפי שהוגר ע"י רשויות המס. למשל, עוסק מורשה נדרש להוציא חשבונית מס ואילו עוסק פטור מוציא חשבונית עסקה. בשני המקרים נדרשת על פי חוק הוצאת קבלה עם קבלת התשלום.
הפקת קבלה היא לא רק חובה חוקית, אלא חייבת להיעשות קרוב ככל האפשר למועד קבלת התשלום. כמו כן, הקבלה חייבת לכלול את כל הפרטים של אופן התשלום: תאריך, סכום, אופן התשלום (מזומן, צ/ק, אשראי וכו'), ניכוי/אי ניכוי מס במקור ועוד.
הרישום הוא הכרח לא רק לצורך הניהול התקין של העסק (כלומר לדעת מי חייב לכם כסף וכמה), אלא גם מה שיאפשר לכם התנהלות תקינה מול רשויות המס. לכן, מומלץ לתייק את החשבוניות ואת הקבלות בנפרד כדי למנוע בלבול.
תשלום המע"מ חייב להיעשות עד ה-15 לכל חודש, כך שצפוי עומס בסניף הדואר שם מחתימים את פנקסי הדו"חות לפני שליחתם לרשויות המס. לכן, מומלץ לשלם את המע"מ דרך האינטרנט או בצ'קים דחויים בדואר.
מי שאינו חברה בע"מ אמנם מדובר בפעולה שגרתית שמתרחשת פעם בשנה ואפשר לעשותה לבד, אבל תמיד מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע. למשל, כדי לדעת האם עליכם לשלם מס הכנסה (בנוסף על המקדמות שכבר העברתם) או שמגיע לכם החזר מס.
זקוקים לעזרה ממנהל חשבונות בירושלים? הקליקו כאן.