מאמרים‏ > ‏

מדריך לפתיחת עוסק פטור בירושלים

נשלח 21 במאי 2020, 4:33 על ידי Shauli Cohen   [ עודכן 21 במאי 2020, 5:24 ]

אתם רוצים להעלות את ירושלים על ראש שמחתכם ולפטור עסק עצמאי בעיר הנצח? כדאי שתדעו שיש אפשרות לפתוח עסק שיוגדר בתור עוסק פטור (מה שעד שנת 2020 נקרא "עוסק זעיר" או "עוסק זעיר פטור").

מה זה עוסק פטור, מה היתרונות, מה החסרונות וממה צריך להיזהר כשפותחים עסק כזה בירושלים? כל התשובות במדריך שלפניכם. 

מה זה עוסק פטור? 

עוסק פטור הוא עסק שעומד בשני הסעיפים הבאים: 

  • מרוויח ברוטו עד 100,491 ₪ בחודש נכון לשנת 2020 גם אם לבעל העסק יש הכנסה נוספת (למשל כשכיר). שימו לב שסכום זה משתנה כל שנה ויש השלכות במידה ועוברים סכום זה (פירוט בהמשך), כך שכדאי להתייעץ עם מומחים בתחום הנהלת חשבונות בירושלים לפני שמגיעים להחלטה. 
  • פועל בתחום מקצועי מסוים שהוגדר ע"פ חוק, כך שלא כל עסק יכול להיחשב עוסק פטור. בעלי מקצועות חופשיים למשל (רופאים, עורכי דין, רואי חשבון, אדריכלים, מהנדסים וכו') אינם יכולים להיחשב כעוסק פטור גם כשהכנסותיהם נמוכות, כלומר נמצאות מתחת לתקרה הנ"ל. 

ממה בעצם פטור עוסק פטור? 

למרות השם "עוסק פטור" הפטור הוא מתשלום מע"מ בלבד. עם זאת, עוסק פטור עדיין נדרש לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי. 

לנוחותכם הכתובות והטלפונים של הסניפים של מס הכנסה ובטוח לאומי בירושלים

משרדי מס הכנסה בירושלים 

  • כנפי נשרים 66 טלפון – 02-6545111
  • יפו 236 טלפון 02-5019222

משרדי המוסד לביטוח לאומי בירושלים – טלפון אחיד לכל סניפי ירושלים לצורך הזמנת אישורים - 02-6755633

  • בן שטח 4
  • בן סירא 6 
  • בר לב 16 

מה ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה ולחברה בע"מ? 

חשוב לזכור שההבדלים בין עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ אינם מסתכמים במע"מ. לכן חשוב להתייעץ טרם ההחלטה על סוג העסק עם מומחים בתחום הנהלת חשבונות בירושלים.

הם ישקללו פרמטרים שונים (פיננסיים, תדמיתיים ואפילו משפטיים) ויעזרו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה בהתאם לשיקולים שונים: ההוצאות הצפויות של העסק מול ההכנסות הצפויות, אופן השימוש ברווחים (ניצול לפיתוח העסק, השקעה וכו'), העדפות אישיות של בעלי העסק ועוד. 

למשל, עסק שמוגדר כעוסק פטור ועובד עם חברות יכול להיתבע לדין עקב טעויות שהוא מבצע. בתור עצמאי יכולים להיפתח נגדו תיקים בהוצאה לפועל (עם אפשרות לעקל את הנכסים האישיים שלו), אבל בתור חברה בע"מ הוא מוגן מכך. 

מה היתרונות ומה החסרונות של עסק שמוגדר כעוסק פטור? 

הגדרה כעוסק פטור כדאית בעיקר לאלו שאצלם מדובר בהכנסה נוספת בהיקף יחסית קטן. יש מספר סיבות לכך:

  • פטור מתשלום מע"מ יכול לבוא לידי ביטוי בהצעות מחיר נמוכות משל המתחרים.
  • הפטור ממע"מ משמעו גם פטור מהוצאת חשבוניות -מה שיכול להועיל במידה ועיקר הפעילות היא מול השוק הפרטי שאצלו אין משמעות לחשבוניות.
  • העלות המקצועית של טיפול בתיק ע"י הנהלת חשבונות בירושלים של עוסק פטור נמוכה יחסית, בעיקר כאשר משווים אותה לעוסק מורשה. 

לצד היתרונות יש לקחת בחשבון גם את החסרונות, למשל את העובדה שעוסק פטור אינו מקבל החזרי מע"מ. בנוסף, יש לקחת בחשבון שעוסק פטור נחשב לעסק קטן על כל המשתמע מכך. למשל, תדמית רצינית פחות מאשר עסק שמוגדר כעוסק מורשה.

למה עוסק פטור בירושלים צריך לשים לב?

אלמנט שיש לקחת בתשומת לב מירבית הוא נושא תקרת ההכנסות. עובד פטור שעובר תקרה זו מוגדר אוטומטית כעוסק מורשה, מחויב בתשלום מע"מ על ההפרש אבל לא יכול לקבל החזר מע"מ על ההוצאות השנתיות. (מכיוון שהיה מוגדר כעוסק פטור בשנה זו).

המשמעות של מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה היא הפסד משולש: 

  1. תשלום חד-פעמי יחסית גבוה למע"מ על ההפרש בהכנסות
  2. ביטול אוטומטי של ההטבות שניתנו לעסק כעוסק פטור (למשל פטור ממע"מ, חובת דיווח פעם בחודשיים ולא כל חודש)
  3. אפס החזר מע"מ על התקופה שבה העסק היה מוגדר כעוסק פטור. 

האם ניתן לקבל החזרים על הוצאות בעוסק פטור שעובד מהבית שלו?

אמנם עוסק פטור שעובד מהבית אינו יכול לקבל החזרי מע"מ על ההוצאות שלו (מתוקף הגדרתו כעוסק פטור), אבל מכיוון שהוא משלם מס הכנסה – הוא יכול לקבל החזרים מרשויות המס. כמו בכל עסק שפועל מהבית גם כאן הוצאות אלו מקוזזות באופן יחסי, כלומר מחושבות ע"פ שטח חדר העבודה לעומת שטח שאר הבית. המשמעות היא שניתן לקבל 20-25% החזר על הוצאות שוטפות: מים, ביוב, חשמל, אינטרנט (תשתית וספק), טלפון (נייח ונייד) ואפילו משכנתא.

איך מתחילים להיות עוסק פטור?

כדי להיות עוסק פטור בעל העסק נדרש לבצע שלוש פעולות : תחילה לפתוח תיק במע"מ ולאחר מכן לפתוח תיק במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי.

  1. פתיחת תיק במע"מ מצריכה מילוי של טופס 821, הגשת צילום של תעודת זהות של בעל העסק, הגשת חוזה שכירות של מקום העסק והבאת אסמכתא לעסוק בתחום הספציפי.
  2. פתיחת תיק במס הכנסה מצריכה מילוי של טופס 5329, הגשת צילום תעודת הזהות של בעל העסק, הגשת חוזה שכירות של מקום העסק והגשת בקשה לניכוי מס במקור (טופס 2542)
  3. פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי מצריכה מילוי טופס דין וחשבון שנתי (טופס 6101) 

שני השלבים הראשונים נחשבים קלים ואינם מצריכים מייצג ו/או ייעוץ מקצועי (למרות שזה מומלץ כדי לחסוך זמן ואנרגיה), אך לצורך פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי רצוי להתייעץ עם מומחים להנהלת חשבונות בירושלים.

הסיבה לכך היא שהטפסים של המוסד לביטוח לאומי מורכבים יותר, כך שדי בטעות אחת כדי לפגוע בקבלת המגיע לכם ע"פ חוק. 

כמה עולה לפתוח תיק של עוסק פטור בירושלים? 

במידה ומבצעים את כל התהליך דרך אנשי מקצוע (מייצגים שפועלים על בסיס ייפוי כוח מבעל העסק) אתם תקבלו ישירות תעודת עוסק פטור, כך שתוכלו למעשה להנפיק קבלות ולהתחיל מיד בניהול השוטף של העסק. עם זאת, יש לכך מחיר.

למשל, פתיחת תיק עוסק פטור אצל מומחים להנהלת חשבונות בירושלים עולה 250-500 ₪. במידה והם אלו שגם מכינים ומגישים עבורכם את הדו"ח השנתי התעריף הוא 1000-1200 ₪.

רואי חשבון ומומחים בתחום הנהלת חשבונות בירושלים עובדים בשתי דרכים עיקריות: 

  • שכר טירחה חודשי או ריטיינר 
  • תעריף שנתי קבוע שכולל התנהלות שוטפת מול הרשויות השונות והגשת דו"ח שנתי. 

לכן, חשוב לבדוק מראש איזה דרך עבודה מתאימה לכם ולסכם הכל בכתב. למשל, מה דינן של הוצאות שונות ומה התעריף שלהן. למשל, הצהרת הון שעוסק פטור נדרש למלא כל מספר שנים.

זקוקים לעזרה? פנו אלינו